Is tech to easy to use? – Kevin Roose (New York Times)
Dit artikel begint met een oud citaat van Mark Zuckerberg (oprichter Facebook Inc.) “From here on out, it’s a frictionless experience”.
De aanleiding voor deze zin was, de gedachte dat apps die verbonden met Facebook zijn vroeger gebruikers om toestemming moesten vragen om hun activiteit met Facebook te delen maar dit door Zuckerberg te veel frictie veroorzaakte.
De definitie van frictie is volgens dit artikel ‘the name given to any quality that makes a product more difficult or time-consuming to use’. En dat dit een obsessie is van de grootste tech bedrijven.
Een zin die aansluit op mijn gedachte is ‘There is nothing wrong with making things easier, in most cases, and the history of technology is filled with examples of amazing advances brought about by reducing complexity.’ … ‘But it’s worth asking: Could some of our biggest technological challenges be solved by making things slightly less simple?’
In het artikel wordt Jenna Bilotta geciteerd een designer manger die in dienst was bij Google. “We wanted to juice engagement and therefore mad things as frictionless as possible,” said Jenna Beilotta, a design manager who has worked at Google. “We made a whole world of the literal ‘least you could do’ apps, and it’s trashing people’s mental health.“
Roose, K. (2018, 13 december). Is Tech Too Easy to Use? The New York Times. https://www.nytimes.com/2018/12/12/technology/tech-friction-frictionless.html