Playful gestures
Na een grafisch spel gecreëerd te hebben hebben op basis van mijn duimbewegingen besluit ik een koppeling te maken tussen deze grafische vormen en de menselijke bewegingen.
De menselijke bewegingen doen me denken aan frictie. Het zijn de momenten waarin wrijving ontstaat. Niet alleen in letterlijke zin, een persoon moet zich heel dicht om een andere persoon heen manoeuvreren, maar ook in figuurlijke zin, de spanning die door dit contact ontstaat.
Aansluitend hierop schrijft Miriam Rasch in het boek ‘frictie’:
‘Frictieloosheid is met andere woorden te begrijpen als het uitgewerkte design van de weg van de minste weerstand.’
Voor onderstaand experiment heb ik opnieuw mijn handelingen van Instagram opgenomen. Ik heb daarnaast een grid van 5×5 stippen op de grond getaped. De spelers bewegen binnen dit grid op basis van de bewegingen die mijn duim maakt.
Regels
-Aan het begin van het spel gaan de spelers op een willekeurige stip staan. Hierbij moet minimaal 1 stip tussenruimte zijn. Daarnaast moeten de spelers dezelfde richting op staan.
-Wanneer de speler aan het einde van het bord komt moet diegene altijd naar het bord toegekeerd staan. En zo nodig dus een 180 graden draaien.
-Wanneer een speler aan het einde van het bord komt en niet verder naar links, rechts, boven of onder kan moet diegene naar de stip aan de andere zijde. Hiermee wordt het speelveld oneindig.
01 | Swipe left |
02 | Swipe left |
03 | Click |
04 | Scroll down |
05 | Click |
06 | Scroll down |
07 | Swipe left |
08 | Click |
09 | Scroll down |
10 | Scroll down |
11 | Scroll left |
12 | Scroll up |
13 | Click |
14 | Scroll down |
15 | Scroll left |
Naast het spel Twister was het font, Body Type van Peter Bil’ak ook een inspiratie voor deze post. Een groter moodboard met betrekking op Playful gestures is hier te vinden.
