Category / Efficiency / Efficiency / Journal

Hoe behoud ik het spel in een efficiëntie wereld?

In mijn journal schrijf ik mijn inzichten en toon ik experimenten. Op mijn theorie pagina staan de uitgewerkte bronnen.

    Loading posts...
  • Terug naar de duim

    Ik begon mijn onderzoek met het schrijven van het stuk ‘Gefeliciteerd met één duim’. Vervolgens onderzocht ik technologie platformen, spel en frictie. Uiteindelijk eindigde ik weer bij de bewegingen van duim door deze te forceren en frictie te creëren. Deze duim stond voor mij symbool voor gemak of zoals ik in mijn eerste column schreef: …

  • Frictieloze ruimte

    Mijn performance wil ik plaats laten vinden in een frictieloze ruimte. Hiermee wil ik de koppeling leggen naar de frictieloze interfaces waarmee wij dagelijks omgaan. In dit experiment probeer ik alle frictie rondom en op mijn bureau te verwijderen. Dit begint voor mij met het ordenen van spullen, later haal ik ook alle losse elementen…

  • Frictionless design, frictionless racism – Sarah Cupples

    In dit artikel schrijft Sarah Cupples, student ux design, over de betekenis van ‘meaningful friction’. In tegenstelling tot de vorige, meer filosofische, bron ‘Frictie van Miriam Rasch’ geeft dit artikel heel concrete voorbeelden over frictieloze ontwerpen, het probleem en de oplossing.  De definitie voor frictie in user experience design die wordt aangehouden is: ‘interactions that…

  • Frictie, ethiek in tijden van dataïsme – Miriam Rasch

    In het boek Frictie gaat Miriam Rash in op het geloof dat alles in data te vatten is, dadaïsme. De kritiek die ze hier op heeft is het volgende: ‘Mijn huiver heeft ook te maken met het idee dat de mens in zo’n mozaïek te vatten is, even voorspelbaar en mechanisch werkt als de computer…

  • Playful gestures

    Na een grafisch spel gecreëerd te hebben hebben op basis van mijn duimbewegingen besluit ik een koppeling te maken tussen deze grafische vormen en de menselijke bewegingen.  De menselijke bewegingen doen me denken aan frictie. Het zijn de momenten waarin wrijving ontstaat. Niet alleen in letterlijke zin, een persoon moet zich heel dicht om een…

  • Graphic gestures

    In mijn vorige post ‘Garden gestures’ haal ik de duimbewegingen die mijn zusje maakt wanneer ze 1 minuut door Instagram scrolt uit haar context. Door de bewegingen fysiek, met heel het lichaam, uit te voeren. Het spel dat hierdoor ontstond interesseerde me, met het spel bedoel ik hierin de vrije ruimte tussen deze twee vastgesteld…

  • Garden gestures

    De bewegingen die ik op mijn scherm maak met mijn duim blijven me fascineren. Zoals in een eerdere post ‘Playful gestures’ beschreven is het voor mij misschien wel het metafoor voor efficiëntie. In de post haal ik mijn mobiel weg en onderzoek wat er overblijft van mijn duim bewegingen. Deze keer besluit ik de bewegingen…

  • Play or Game

    Definitie Play and Game In mijn theoretisch onderzoek naar ‘spel’ heb ik het gevoel de grip te verliezen. De oorzaak komt, zo denk ik, door verschillende definities van ‘spel’. In het stuk ‘Plan het leven van je kinderen niet te vol. Geef ze de ruimte om te spelen’ van Rutger Bregman wordt de definitie helder…

  • #HomoLudens: Je onderschat het belang van spel volgens Johan Huizinga – Elize de Mul (Human – Brainwash)

    In dit door Elize de Mul gepubliceerde stuk wordt de theorie van Johan Huizinga (1872 – 1945) behandelt. Een historicus die het boek ‘Homo Ludens’ uitbracht en hierin zijn gedachte over het thema spel beschrijft. Volgens Huizinga is spel ‘een vrije handeling die de speler geheel in beslag kan nemen die zich binnen een bepaalde…

  • Playful gestures

    Na mijn vorige post ‘stappen voor een spel’ ga ik in deze post verder op het spel in. De definitie voor spel kent onderscheid ‘game’ en ‘play’. Game wordt door regels ingekaderd, play daarentegen is open en vrij. Wanneer ik me focus op  het verliezen van spel als gevolg van efficiëntie richt ik me op…